| Door:

Viercilinder Chevrolet Camaro: een fijne cruiser

Chevrolet levert de Camaro ook met 2.0-liter viercilinder. Daarmee is de auto relatief betaalbaar geworden in ons land, maar bevalt zo’n viercilinder muscle car ook een beetje? LeaseAutoVadaag zocht het uit.

Meer dan in andere auto’s zit men door de hoge raamlijn echt ‘in’ de auto. Je wordt als het ware door de auto omsloten, waardoor men zich al snel één voelt met de auto. Een praktisch nadeel is het ‘brievenbuszicht’ naar buiten. Stoplichten vallen gauw weg achter het dak en de dode hoeken schuin naar achteren zijn groot.

Clichés

Van de clichés over Amerikaanse interieurkwaliteit is niets terug te vinden. Ja, het zijn hoofdzakelijk harde materialen, maar deze voelen wel prettig en kwalitatief goed aan. Op de afwerking is niets aan te merken. De LED-sfeerverlichting zorgt voor mooie lichteffecten aan boord. In de Showmodus worden de 24 kleuren automatisch afgewisseld.

Goede steun

De stoelen omsluiten de inzittenden goed en bieden daardoor goede steun. Het op sportiviteit gerichte interieur is enigszins een contrast met het rijgedrag, dat vooral op cruisen is gericht, maar het is zeker niet oncomfortabel aan boord van de Camaro. De instaplijsten met mooi verlichte Camaro-aanduiding blijken wel krasgevoelig.

Ruimte

Achterin biedt de auto opvallend veel beenruimte. Natuurlijk, het houdt niet over, maar de benen hebben meer ruimte dan men zou verwachten op basis van hoe het er uitziet. De knieën passen aan weerszijden van de voorstoel en dan is het voor de benen best goed te doen op de achterbank. De hoofdruimte laat wel te wensen over, want voor een volwassene is die er eigenlijk niet. De achterbank is daarmee alleen geschikt voor kinderen of echt korte ritjes. Opvallend is dat de auto voorin juist opmerkelijk veel beenruimte biedt. De bagageruimte is verrassend diep en met een inhoud van 257 liter niet zo klein als men wellicht zou verwachten.

Heerlijk cruisen

De viercilinder Camaro is duidelijk geen brullende muscle car, van het motorgeluid had men voor een auto als dit wat meer werk mogen maken. Vlotte prestaties worden echter zeker geleverd, hoewel de auto met zijn tamme karakter vooral uitnodigt tot heerlijk rustig cruisen. In dagelijks verkeer heeft de Comfort-rijmodus de voorkeur. In Sport worden de toerentallen wat hoog gehouden, waarmee die rijmodus meer geschikt is voor als men de ruimte heeft om tempo te maken. De besturing van de auto is niet super direct, maar de Camaro is desondanks een fijn sturende auto.

Infotainment

Op gebied van infotainment is het nieuwe MyLink-systeem leverbaar, dat wordt bediend via een 8-inch touchscreen. Het systeem werkt goed, snel en helder. Hier hebben we niets op aan te merken. De smartphone kan via Apple CarPlay en Android Auto met de auto worden verbonden. Tot slot is ook OnStar standaard aanwezig, dat geleverd kan worden met 4G-internetverbinding voor maximaal zeven apparaten. Het Bose-audiosysteem aan boord brengt een goed geluid ten gehore.

Uitvoeringen

Het Camaro-aanbod begint bij de geteste viercilinder Coupe, die een prijskaartje van 58.048 euro heeft. De Convertible kost 6.521 euro extra. Voor de V8 zal men flink door moeten sparen, want die vanafprijs bedraagt een forse 117.531 euro. Kleine troost is dat de meerprijs van de Convertible bij de V8-uitvoering nog maar 1.654 euro bedraagt. De V8-uitvoering is voor het eerst leverbaar met Magnetic Ride Control, dat de afstelling van de schokdempers automatisch aanpast op de rijomstandigheden.

Helaas

Helaas, de Chevrolet Camaro is in ons land niet rechtstreeks te leasen. Op dit punt moet de Camaro het dus afleggen tegen zijn grootste concurrent, de Ford Mustang, die wel in het leaseaanbod is opgenomen.

De concurrent

Aangezien men de Camaro voor een groot deel om het soort auto koopt, is in feite zijn enige concurrent in Nederland de Ford Mustang. De Ford heeft een lagere vanafprijs, maar als we naar de niet-handgeschakelde viercilinder- of de V8-versies van die auto kijken, dan komt de Camaro juist voordeliger uit. Ook in andere opzichten zijn de auto’s aan elkaar gewaagd.

Conclusie

Als viercilinder leent de Camaro zich vooral voor fijn cruisen. De komst van de viercilinder zorgt er ook voor dat de Camaro in Nederland relatief betaalbaar wordt, waardoor de auto de concurrentie met de Mustang beter aan kan gaan. Het is jammer dat de Camaro niet rechtstreeks geleased kan worden, want verder zijn beide auto’s flink aan elkaar gewaagd.

Tags

Cookies op LeaseAutoVandaag

LeaseAutoVandaag maakt gebruik van cookies om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van de website of op de acceptatieknop te klikken geeft u toestemming voor het plaatsen van cookies bij uw bezoek aan LeaseAutoVandaag.

Ik accepteer deze cookies