| Door:

Mazda CX-5 borduurt voort

Een succes vraagt om een vervolg en dus gingen de ontwerpers bij Mazda aan de slag met een nieuwe CX-5, die qua concept zo dicht mogelijk bij het bestaande model moest blijven.

En die opdracht is gelukt. De auto wijkt qua dimensies nauwelijks af, alleen is de carrosserie een paar centimeter lager geworden omwille van de stroomlijn en dus het brandstofverbruik. Daarnaast zijn de nodige nieuwe voorzieningen vooral op elektrisch vlak toegevoegd. Wellicht vinden we daarin een verklaring voor het feit dat de niet bepaald zwaarlijvige Mazda CX-5 zo'n 50 kg zwaarder is geworden.

Mooie mix

De vormgeving is zeer vertrouwd. De nieuwe CX-5 vormt een mooie mix tussen de vertrouwde lijnen en vlakverdeling van het bestaande model en de laatste elementen van Mazda's designtaal. Zo is de grille een stuk voornamer geworden. Deze wordt aan de onderzijde met een brede chromen lijst gesierd, een onderdeel dat tot onder de koplampen wordt doorgetrokken. De koplampen met LED-techniek zijn mooi plat in het front geplaatst en dragen tevens bij aan een bredere uitstraling, zonder dat dit door de afmetingen wordt onderstreept. Het profiel van de CX-5 oogt uiterst vertrouwd. De voorspatborden zijn wat minder bol en de ruiten worden aan de onderkant met chroom aangezet. Ook de zwarte kunststof randen langs spatborden, over de dorpels en onderlangs de bumpers zijn gebleven. Aan de achterkant worden eveneens designgeintjes uitgehaald om de breedte te onderstrepen. Zo zijn de lampen platter en suggereert het brede vak voor de nummerplaat ook toegenomen afmetingen.

Rolhoes

Het aanbod aan binnenruimte is vergelijkbaar met het vorige model. Dat betekent dat vier volwassenen volop de ruimte hebben en er midden op de achterbank nog plaats is voor een kind. Daarbij biedt de Mazda genoeg bagageruimte dat met neergeklapte achterbank gelijk is gebleven en onder de rolhoes juist iets is afgenomen. Grappig overigens dat de rolhoes aan de achterklep vast zit en bij het openen volledig wordt uitgetrokken. Dat belemmert overigens niet het inladen en door het achterste gedeelte doorzichtig te maken, houden passagiers licht en uitzicht.

Premium

Het dashboard is volledig in de vernieuwing meegenomen. Qua vormgeving ook hier een mix tussen de bestaande CX-5 en de andere Mazda-modellen. Uiteraard heeft de auto hetzelfde multimediascherm als de 3 en 6. Even zoeken waar alle functies zitten en thuis raken in de wat onlogische procedure voor het invoeren van een bestemming. Verder voldoet het prima. De materialen die Mazda gebruikt zorgen er samen met de afwerking en vormgeving voor dat de CX-5 bijna een premium gevoel geeft. Dat heeft het merk in de hele lijn goed voor elkaar.

Grote wielen

Motorisch biedt Mazda in de CX-5 de SkyActiv benzine en diesel. De eerst heeft 2.0-liter inhoud en de tweede komt aan 2.2-liter. De benzinemotor in dit exemplaar levert een vermogen van 165 pk en een prima koppel van 210 Nm. Alleen bij flink klimmen komt de motor het extra duwtje van een turbo tekort. Of is het een kwestie van dat de moderne automobilist verwend is? De viercilinder is mooi stil en mede dankzij de standaard zesbak en de hoge compressieverhouding van de motor zelf blijft het brandstofverbruik beperkt tot 1 op 13,5. Het onderstel is vooral afgestemd op comfort en dat past zo goed bij de CX-5, die een echte gezinswagen is. Overhellen in bochten blijft beperkt, maar de grote wielen weten juist oneffenheden prima op te vangen.

Prijzen en uitvoeringen

Mazda schotelt de CX-5 koper een flinke keuze voor waar het gaat over de uitrustingsvarianten. Dat start met de S versie die 30.990 euro kost. De stapjes tussen de verschillende varianten zijn bescheiden. Naast de TS is er nog de TS+, terwijl de 4WD alleen als GT-M wordt aangeboden (vanaf 46.490 euro). Ook richt Mazda zich met de Skylease-varianten op de zakelijke rijder. Ook hier kan uit drie uitrustingen worden gekozen. De Skylease GT heeft in deze reeks de meest royale uitvoering en kost 35.990 euro. De vanafprijs voor de CX-5 diesel ligt op 38.990 euro voor de Skylease. Kijk op onze leasevergelijker voor de verschillende uitrustingsvarianten en maandbedragen.

Conclusie

Net als de vorige CX-5 is de nieuwe oplage een prima auto. Qua ontwerp legt Mazda wat andere accenten, maar in grote lijnen blijft het model vertrouwd. Het interieur biedt volop ruimte en is keurig afgewerkt. De motor is voldoende krachtig en zuinig, maar mist net een beetje pit als er flink aan wordt getrokken.

Lease de Mazda CX-5 5d

Mazda CX-5 5d
Mazda CX-5 5d lease vanaf netto bijtelling vanaf
2.0 s 2wd € 446,- € 205,- Bereken zelf
2.0 ts 2wd € 469,- € 225,- Bereken zelf
2.0 ts+ 2wd € 482,- € 235,- Bereken zelf
2.0 skylease 2wd € 485,- € 218,- Bereken zelf

Tags

Cookies op LeaseAutoVandaag

LeaseAutoVandaag maakt gebruik van cookies om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van de website of op de acceptatieknop te klikken geeft u toestemming voor het plaatsen van cookies bij uw bezoek aan LeaseAutoVandaag.

Ik accepteer deze cookies