| Door:

Renault brengt sportiviteit en diesel samen in Mégane GT

Dieselmotoren en sportiviteit gaan al enige tijd samen. Renault lanceerde recent in de huidige Mégane een 163 pk sterke biturbodiesel die wordt gekoppeld aan het sportieve GT-uitrustingsniveau met standaard vierwielbesturing.

De vierde generatie Renault Mégane dateert van begin vorig jaar en is dus een zeer actuele auto in de middenklasse. Het model kan worden gekozen als vijfdeurs hatchback of als Estate, een ruimtelijke variant die op een langere wielbasis staat. Beide carrosserieversies zijn verkrijgbaar in een GT-variant met naar keuze een 205 pk sterke 1.6- liter turbobenzinemotor en deze nieuwe 1.6-liter diesel met twee turbo's.

Biturbo

De motor, die al bekend is uit de Espace en Talisman, levert exact 163 pk en is goed voor een fors koppel van 380 Nm. Daarmee overtreft deze dCi zijn benzinebroer, maar het is niet voldoende om dezelfde prestaties neer te zetten. De Mégane GT dCi 165 sprint in 8,8 seconden naar de 100 km/h en haalt een topsnelheid van 214 km/h. Het typische dieselgeluid blijft feitelijk over het gehele toerenbereik achterwege. De mensen van Renault Sport hebben de motor en uitlaat zo getuned dat er in het interieur een voorname brom klinkt die nooit op de voorgrond treedt. De voorwielen worden standaard aangedreven via een EDC-automaat met zes trappen. Naast automatisch schakelen met meerdere programma's kan er natuurlijk ook handmatig met de paddles achter het stuur worden gespeeld.

Wendbaar

Sportiviteit zit bij een auto niet alleen in de motor en prestaties. Bij de Mégane GT hoort vierwielbesturing tot de standaarduitrusting. Deze voorziening, waarbij de achterwielen beperkt en actief worden gestuurd, dient twee doelen. Bij lagere snelheid maakt het de Renault extra wendbaar. Dat helpt bij inparkeren, scherpe bochten en krappe rotondes. Bij hogere snelheden sturen de achterwielen met de voorwielen mee en wordt aan zijdelingse verplaatsingen meer stabiliteit meegegeven. Daarmee is de auto in het voordeel bijvoorbeeld bij snelle passeermanoeuvres. De afstemming van vering en demping is uiteraard aan de sportieve roeping van de auto aangepast, zonder overigens het comfort uit het oog te verliezen. Vooral op lange ritten rijdt de Mégane uitermate plezierig, waarbij de toegevoegde sportiviteit van motor en onderstel alleen maar het rijgevoel verbeterd.

R-Link

Het interieur kent een aantal specifieke GT-kenmerken. Het grootste verschil is te vinden bij de voorstoelen met vaste hoofdsteunen en een aanzienlijk betere zijdelingse ondersteuning. Blauwe accenten en stiksels geven kleur aan het geheel, terwijl bijvoorbeeld de indeling en kleuren van de centrale klok voor snelheid en toerental veranderen met de gekozen modus. Die keuze wordt gemaakt op het grote centrale scherm. Renault noemt het systeem R-Link en het omvat naast navigatie en audio ook diverse voertuigfuncties. De verschillenden standen van Eco via Comfort naar Sport of Individual veranderen onder meer de manier waarop de auto op de stand van het gaspedaal en het stuurwiel reageert.

Renault Sport

Aan de buitenkant draagt de Mégane ook specifieke GT-items. Dat begint onder meer met de 17-inch lichtmetalen wielen in twee kleuren. Die kunnen overigens worden ingewisseld voor 18-inch exemplaren met iets lagere banden. De grille heeft een specifiek patroon en onder het logo staat een GT-vermelding net zoals op de achterklep. De bumper heeft een eigen indeling met donkergrijze lijsten rond de openingen waardoor de remmen extra koellucht krijgen. De achterbumper heeft onderin een dito gekleurde diffuser met daarin opgenomen de uitlaten. Dat Renault Sport de specifieke GT-aanpassingen heeft doorgevoerd valt onder meer te lezen op de zwarte inleg op de flanken en de achterklep.

Bagage

De Mégane is een moderne middenklasser met een behoorlijke binnenruimte voor vier personen en minimaal 384 liter aan bagage. Voor wie dat niet genoeg vindt, levert Renault de Mégane Estate GT. Meer been- en hoofdruimte op de achterbank alsmede een aanzienlijk groter bagagevolume maken deze versie meer geschikt als gezinsauto.

Prijs/uitrusting

De Mégane GT dCi 165 kost 36.190 euro als hatchback en 37.190 euro als Estate. Renault kan daarmee de concurrentie volledig aan. Zeker omdat de auto standaard een automaat heeft en de uitrusting zeer compleet is. De Mégane GT met benzinemotor kost overigens 33.190 euro en 34.190 euro als Estate. Er is al een Mégane vanaf 21.390 euro.

Conclusie

Met de komst van de diesel Renault Mégane GT heeft het merk met name een extra troef in handen naar de zakelijke markt. Een troef die groter wordt als de prijs met de concurrentie wordt vergeleken en bovendien de zeer complete standaarduitrusting inclusief een EDC-automaat in het vergelijk wordt meegenomen.

Lease de Renault Mégane 5d

Renault Mégane 5d
Renault Mégane 5d lease vanaf netto bijtelling vanaf
1.2tce energy gt-line 96kW (NEDC) € 429,- € 181,- Bereken zelf
1.5dci energy eco2 zen 81kW (NEDC) € 467,- € 177,- Bereken zelf
1.5dci energy eco2 limited 81kW (NEDC) € 472,- € 181,- Bereken zelf
1.5dci energy eco2 bose 81kW (NEDC) € 488,- € 191,- Bereken zelf

Tags