Warning: session_start(): open(/var/lib/php/sessions/sess_4o41pumotot5cc4c2pncd6ct71, O_RDWR) failed: No space left on device (28) in /home/blackorange/site/htdocs/apps/bootstrap.php on line 68

Warning: fopen(/home/blackorange/site/htdocs/apps/../public/assets/cache/38d18844d79f8f737f8737b4f43ec74193660872): failed to open stream: No space left on device in /home/blackorange/site/htdocs/_core/lib/Cache.php on line 141

Notice: unserialize(): Error at offset 4093 of 4096 bytes in /home/blackorange/site/htdocs/_core/lib/Cache.php on line 111
Rijtest Dacia Logan MCV Stepway


| Door:

Dacia Logan MCV verhoogd tot Stepway

De naam Stepway staat binnen het Dacia-programma voor modellen die hoger op de poten staan. De Sandero zette meteen succesvol de trend, waarna de Dokker en Lodgy volgden. De serie is nu compleet met de Logan MCV in Stepway-vermomming.

De Logan MCV is een net geen 4,5 meter lange stationwagon. De auto is tot en met de voorportieren gelijk aan de Sandero en staat zoals alle Dacia's op het vertrouwde B-platform van Renault-Nissan. Het zoveel mogelijk uitwisselen van dezelfde onderdelen zorgt voor de gunstige prijsstelling die Dacia hanteert.

Série Limitée

Alle Stepway-elementen zijn op deze Logan MCV te vinden. Om te beginnen staat de auto wat hoger op zijn wielen en dat effect wordt optisch extra benadrukt door de zwarte randen langs de wielkasten en de dorpels. Ook de bumpers zijn specifiek en zorgen mede voor een stoere uitstraling. De auto krijgt standaard dikke dakrails mee en natuurlijk de Stepway-vermelding op de voorportieren. Omdat vooral bij de Sandero de Stepway de best verkopende variant is op de Nederlandse markt, zal de Logan MCV Stepway ook een belangrijke speler worden. Overigens wordt op dit moment officieel gesproken van de Série Limitée Stepway, maar nadat deze speciale versie is uitverkocht komt de Logan MCV Stepway in het reguliere leveringsprogramma terecht.

Oranje

In het interieur is nog het meest te merken dat het om een Série Limitée gaat. De auto draagt daar namelijk een aantal oranje accenten. Die zijn met name te vinden rond de ventilatieroosters en de centrale console. Ook in de stiksels van het meubilair voert oranje de boventoon en in dezelfde kleur is de naam Stepway op de rugleuning van de voorstoelen geborduurd. Die oranje kleur is overigens geen verplichting. De Logan MCV profiteert van alle veranderingen die vorig jaar op de Sandero en Logan werden doorgevoerd. Aan de buitenkant betekent dat een nieuwe grille met blokstructuur, waar de auto direct aan te herkennen is. Verder heeft de auto een nieuw, bekleed stuurwiel met prachtig chromen logo en in dit geval onderin een Stepway-vermelding. In het interieur wordt duidelijk dat de Logan MCV Stepway alles behalve kaal is. Alles is keurig bekleed, natuurlijk in harde kunststoffen, maar dat is gezien het prijsniveau geen schande. Elektrische ramen en spiegels, een navigatiesysteem met audio en Bluetooth, cruise control en airconditioning, het is er allemaal. Een enkel element betreft een optie, maar ook opties gaan bij Dacia voor een echte Dacia-prijs de deur uit.

Turbo

Motorisch moest Dacia ruim tien jaar geleden nog leunen op verouderde Renault-techniek, maar daar is tegenwoordig beslist geen sprake meer van. In het vooronder van de Logan MCV Stepway ligt de 0.9-liter driecilinder turbo met een vermogen van 90 pk en een koppel van 140 Nm. Een prima motor, die vlot overkomt en dat ook bewijst met een acceleratie naar 100 km/h in 11,6 seconden. De voorwielen worden aangedreven via een handgeschakelde vijfbak en een start/stopsysteem is standaard. Dat ligt mede ten grondslag aan een keurig brandstofverbruik van 1 op 14,5.

Er is maar weinig dat in het nadeel van de Dacia spreekt. Wie goed zoekt zal merken dat de zitting van de stoelen aan de korte kant is en dat ondersteuning van de rugleuning niet optimaal is. Daarentegen is er met de functionaliteit niets mis, de bagageruimte meet minimaal 573 liter en dat laat zich uitbreiden tot een forse 1.518 liter.

Prijzen

Dacia levert de Logan MCV vanaf 12.680 euro in de Ambiance-versie op LPG, de basis op de Nederlandse markt. Die versie heeft bijvoorbeeld standaard al Stop & Start. De Lauréate staat op het volgende niveau voor 14.180 euro. De versies alleen op benzine kosten 500 euro meer. Een verschil in BPM omdat LPG een schonere brandstof is en via een lagere CO2-uitstoot minder wordt belast. De Stepway kent niet de Bi-Fuel mogelijkheid en komt op 16.880 euro. De meerprijs voor de automaat op de Lauréate en Stepway bedraagt slechts 500 euro en dat is een koopje. Tot slot levert Dacia de MCV ook met de 90 pk diesel (dCi) in de varianten Lauréate en Stepway. Die laatste komt op 19.480 euro en is meteen de duurste uit de reeks.

Conclusie

Voor een zeer bescheiden prijs levert Dacia een leuk aangeklede, onverwacht ruime stationwagon. De Série Limitée Stepway oogt stoer en daardoor zijn de verhoudingen beter in balans. De moderne aandrijftechniek combineert vlotte prestaties met een bescheiden brandstofverbruik.

Lease de Dacia Logan MCV Stepway 5d

Dacia Logan MCV Stepway 5d
Dacia Logan MCV Stepway 5d lease vanaf netto bijtelling vanaf

Tags


Warning: Unknown: open(/var/lib/php/sessions/sess_4o41pumotot5cc4c2pncd6ct71, O_RDWR) failed: No space left on device (28) in Unknown on line 0

Warning: Unknown: Failed to write session data (files). Please verify that the current setting of session.save_path is correct (/var/lib/php/sessions) in Unknown on line 0