| Door:

Nieuwe Seat Ibiza biedt fors meer ruimte

De Ibiza is business as usual bij Seat, maar wel hele belangrijke business. De bestseller moet up-to-date blijven om het merk succesvol te laten presteren in het B-segment. Een volledig nieuwe bodemgroep en diverse moderne voorzieningen geven de nieuwe Ibiza alle kansen.

Zoals gebruikelijk loopt ook deze Ibiza in de pas met de Volkswagen Polo. Het tweetal verschijnt bijna tegelijk nieuw in de showroom. Ze maken gebruiken van een kleine versie van het MQB-platform van de Volkswagen Groep. Een ruimtelijk, lichtgewicht geheel waarop volop gespeeld kan worden met zowel moderne mechanische als elektronische voorzieningen. Toch komt dat verhaal over laag gewicht niet tot uitdrukking in het totaalgewicht van deze 1.0 TSI FR. Die komt zo’n 30 kg hoger uit, maar dat kan vooral worden toegeschreven aan meer voorzieningen ten opzichte van zijn voorganger. Met 1.025 kg blijft de auto nog steeds bescheiden.

Strakke lijnen

De uitstraling is en blijft typisch Ibiza. Ook al geldt Seat niet meer zoals vroeger als een sportief getint merk, die uitstraling heeft deze vijfdeurs hatchback beslist wel behouden. De vormgeving bestaat uit een mooie mix tussen de vorige Ibiza en de grotere Leon. Strakke lijnen bepalen nog steeds het beeld en die worden bij de FR nog eens extra onderstreept door de 16 inch lichtmetalen wielen. De auto ziet er aantrekkelijk uit met zijn chromen accenten rond de grille en de stijlvolle FR-logo’s her en der.

Rode accenten


Ook het interieur is op niveau. De aankleding is compleet en bij de FR vooral uitgevoerd in grijs en zwart. Voor de nodige afwisselingen zorgen de brede glanzend zwarte balk op het dashboard. Dat materiaal wordt ook doorgetrokken op de portierpanelen. Daarnaast dragen wat fijne chromen lijstjes bij aan de feestvreugde en zijn de rode stiksels en dito accenten op de bekleding specifiek voor de FR. Ruimte biedt de nieuwe Ibiza verrassend veel. De carrosserie is 2 centimeter in lengte gekrompen. Tegelijk is het model flink breder geworden, terwijl de hoogte juist weer iets is afgenomen. In het interieur is er van afname van ruimte geen sprake. Dat komt niet alleen door de grotere breedte, maar vooral ook door het feit dat de wielbasis een stuk is gegroeid. De wielen staan dus meer op de hoeken. Voorin was de ruimte altijd al behoorlijk, maar met name op de achterbank biedt de Ibiza merkbaar meer knieruimte. De afgenomen hoogte wordt binnenin gecompenseerd door een lager geplaatste zitting van de achterbank. De ruimtetoename is maximaal te merken bij het bagagevolume. Vooral een lagere vloer zorgt voor een flinke groei tot 355 liter. Wie de bank neerklapt behaalt zelfs 1.165 liter, een winst van maar liefst 227 liter.

Motor

Motorisch concentreert Seat zich op dit moment louter op de 1 liter driecilinder. Eén versie zonder en twee met turbo. De FR wordt alleen met de 1.0 TSI geleverd. Daarbij heeft de klant de keuze uit een 95 pk met een handgeschakelde vijfbak of een 115 pk die standaard een zesbak heeft. De eerste combinatie voldoet bovengemiddeld met goede prestaties, weinig geluid en een prima schakelende bak. Natuurlijk is ook een automatische DSG-bak beschikbaar. Naast de goede prestatie scoort de Ibiza ook met een gemiddeld brandstofverbruik in de praktijk van 1 liter op 16 kilometer en dat is gewoon heel keurig.

Bochten

In het rijgedrag is er wel degelijk verschil tussen de FR en de andere uitrustingsvarianten. De FR heeft namelijk een wat sportievere afstemming. Daarmee tast Seat beslist niet het comfort aan, maar het verschil is vooral merkbaar in bochten. Die kunnen gewoon wat pittiger worden aangesneden, de auto reageert daarop vergaand neutraal. Op lange ritten en met het gezin aan boord gedraagt de Ibiza zoals je van een auto in dit segment mag verwachten. Voldoende comfortabel. Bijzonder dat de huidige Ibiza, een auto uit het B-segment, qua ruimteaanbod gemakkelijk middenklassers van een dikke tien jaar geleden de baas kan.
Seat start de Ibiza met de 1.0 van 75 pk voor 15.900 euro. Wie een aantal stappen maakt in motor en uitrusting komt op 19.600 euro voor de 1.0 TSI FR met 95 pk.

Conclusie

Seat zet met de nieuwe Ibiza een sterke vertegenwoordiger van het B-segment neer. Een auto die verrassend ruim is en qua uitstraling zichzelf is gebleven. De 1 liter turbomotor zorgt voor goede prestaties bij een keurig brandstofverbruik. Het weggedrag biedt bij de FR een mooie mix tussen sportiviteit en comfort.

Lease de Seat Ibiza 5d

Seat Ibiza 5d
Seat Ibiza 5d lease vanaf netto bijtelling vanaf
1.0mpi reference 55kW € 247,- € 98,- Bereken zelf
1.0tsi style 70kW € 273,- € 118,- Bereken zelf
1.0tsi xcellence 70kW € 285,- € 127,- Bereken zelf
1.0tsi style 85kW € 291,- € 123,- Bereken zelf

Tags

Cookies op LeaseAutoVandaag

LeaseAutoVandaag maakt gebruik van cookies om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van de website of op de acceptatieknop te klikken geeft u toestemming voor het plaatsen van cookies bij uw bezoek aan LeaseAutoVandaag.

Ik accepteer deze cookies