| Door:

Range Rover Velar, modern met historische link

Soms vraagt men zich af waar autofabrikanten toch de namen van hun modellen vandaan halen. In een aantal gevallen ligt de verklaring in de historie. Dat is ook het geval bij de nieuwe Range Rover Velar die keurig een opening in het programma vult.

De naam Velar schetst het allereerste prototype van de oer Range Rover, die Velar heette. Maar verder is alles modern aan deze sportieve SUV of crossover. Want de Velar neemt in het programma een positie in tussen de Evoque en de Range Rover Sport. De auto ziet er bijzonder fors uit, maar blijft qua lengte toch beperkt tot 4,80 meter. De auto toont mede zo langgerekt vanwege een niet overdreven dakhoogte en de schuin geplaatste achterruit. Wie kiest voor een zwart dak, zeker bij dit zilvergrijze exemplaar, die ziet dat de auto optisch nog wat lager uitvalt. Qua belijning en de vormgeving van de koplampen is dit onmiskenbaar een Range Rover.

Motoren

Range Rover levert de Velar in tal van uitrustingsvarianten, sterker nog, het is het model waarvan het merk de meeste varianten biedt. Motorisch bijvoorbeeld. De moderne 2 liter op zowel benzine als diesel zijn van de partij, beide in meerdere vermogensvarianten. Aan de bovenkant van het programma de 3 liter V6 supercharged en deze 3 liter V6 diesel. Een krachtpatser van het zuiverste water die een vermogen levert van 300 pk en een koppel van niet minder dan 700 Nm. Geen wonder dat de net geen 2.000 kg wegende Velar hiermee bijna kan vliegen: een topsnelheid van 241 km/h en een acceleratie naar 100 in 6,5 seconden. Alle varianten hebben de bekende 8-traps automaat van ZF die bediend met de stijlvol omhoog komende draaiknop volledig schokloos schakelt.

Topklasse

Ook qua uitrustingsniveau biedt Range Rover een enorme keuze van een basismodel via de S, SE tot de HSE en die dan weer eventueel gecombineerd met de Dynamic-R uitmonstering voor meer sportiviteit. In het interieur is het allemaal topklasse qua materialen, afwerking en vormgeving. Het is een echte Range Rover waardig. De digitale schermen nemen het volledig over, waardoor er maar weinig bedieningsknoppen zijn. Zo is het instrumentarium volledig digitaal, waardoor de bestuurder uit meerdere indelingen kan kiezen. Een tweede scherm zit boven de middenconsole en behelst het multimediasysteem. Scherm drie zit een flinke verdieping lager en dient voor de bediening van het klimaat, audio en diverse voertuigeninstellingen. Ruimte beidt de Velar te over. Het meubilair is ruim bemeten, ondersteunt uitstekend is bekleed met fraaie, prettig aanvoelende materialen. Ook voor bagage is er genoeg plaats achterin, 673 tot maximaal 1731 liter. Daar kun je wat mee!

Portiergrepen

De permanent vierwielaangedreven auto zweeft over de weg dankzij een elektrisch gestuurde luchtvering die automatisch een instelling kiest afhankelijk van de ondergrond. Overhellen in bochten komt niet voor in het jargon van de Velar en in het terrein staat de auto zoals te verwachten zijn mannetje. Diverse functies van het onderstel zijn op het scherm te visualiseren. Als geintje heeft de Velar portiergrepen die in de carrosserie verzinken. Wie met de sleutel bij de auto komt, ziet ze automatisch naar buiten komen. Zodra de auto beweging komt, trekken ze zich weer terug. We zien dit onder meer ook bij Tesla.

Prijzen

Zoals gezegd levert Range Rover een veelheid aan motoren en varianten in de Velar. Aan de basis staat de 2 liter diesel (180 pk) die voor 73.800 euro wordt ingezet. De uitrustingsvarianten volgen elkaar op via S, SE en HSE. De 2 liter benzine kent dezelfde opbouw vanaf 75.000 euro. De 4 cilinder diesel kan ook met twee turbo's worden besteld en klimt dan naar 240 pk voor minimaal 81.300 euro. Daarboven zit deze 3 liter V6 diesel vanaf 91.400 euro. Benzinerijders hebben een tweede stap in de vorm van een 300 pk sterke 4 cilinder met daarboven de 380 pk leverende V6 supercharged voor respectievelijk 80.900 en 105.300 euro. De sportiever getinte R-Dynamic kan weer worden gecombineerd met de basisversie, S, SE en HSE en dat brengt deze R-Dynamic HSE op 115.500 euro. De duurste versie is de 3.0 V6 Supercharged First Edition voor maar liefst 147.700 euro.

Conclusie

Met de Velar vult Range Rover perfect de grote ruimte tussen de Evoque en Sport en biedt het nieuwe model in een veelheid aan uitvoeringen en motorvarianten aan. De auto spreidt een hoog niveau tentoon van vormgeving, materialen en afwerking. Het rijden gebeurt uitermate comfortabel vanwege de luchtvering met elektrische aansturing.

Lease de Land Rover Range Rover Velar 5d

Land Rover Range Rover Velar 5d
Land Rover Range Rover Velar 5d lease vanaf netto bijtelling vanaf
2.0t 184kW awd aut € 1013,- € 495,- Bereken zelf
2.0t r-dynamic 184kW awd aut € 1036,- € 518,- Bereken zelf
2.0d 132kW awd aut € 1056,- € 487,- Bereken zelf
2.0t 221kW awd aut € 1068,- € 534,- Bereken zelf

Tags

Cookies op LeaseAutoVandaag

LeaseAutoVandaag maakt gebruik van cookies om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van de website of op de acceptatieknop te klikken geeft u toestemming voor het plaatsen van cookies bij uw bezoek aan LeaseAutoVandaag.

Ik accepteer deze cookies