| Door:

Jaguar voegt ruimte toe aan XF

Met een jaar of twee afwezigheid geeft Jaguar een vervolg aan de XF Sportbrake die op basis van het vorige model verscheen. De auto profiteert net als de sedan van de volledig aluminium bouwwijze en is een echte lange afstandsloper. Leaseautovandaag ging op stap met de 2.0d.

De laatste jaren heeft Jaguar heel hard gewerkt aan het compleet maken van het programma waardoor de Britten in veel meer segmenten van de premiummarkt actief zijn. Vooral de SUV's leken alle aandacht te krijgen en daardoor leek het erop dat de stationwagon of liever de Sportbrake naar de achtergrond verdween. Maar niets bleek minder waar.

Viercilinder

Stationwagons in het E-segment zijn op verschillende markten belangrijk. Denk aan de sterke concurrentie met onder meer de Audi A6, BMW 5-serie, Mercedes E-klasse en Volvo V90. Stuk voor stuk auto's die een zakelijke roeping kennen. Bijzonder is dat de laatste in dit segment op de Europese markt de nadruk vooral is komen te liggen op viercilinder benzine- en dieselmotoren. En daarop maakt de Jaguar XF geen uitzondering.

Formaat

Twee jaar geleden kwam de huidige XF op de markt. Net als de kleinere XE staat dit model op een volledig nieuw ontwikkelde bodemgroep in aluminium. Niet alleen het onderstel en de ophanging maar ook de carrosserie is volledig uit aluminium gemaakt. Het gewicht ligt hierdoor meer dan 100 kilogram onder het niveau van het vorige model. Het formaat bleef vrijwel gelijk, grote winst boekt Jaguar alleen in de wielbasis.

R-Sport

Qua uitstraling is de Sportbrake in alle details een echte Jaguar. De laag geplaatste grille, de sterke belijning van de motorkap en de sierroosters op de voorspatborden bewijzen dit. Maar Jaguar gaat verder in de verfijning met de chroom omlijste zijruiten, de subtiel in het dak opgenomen aluminium dakrails. Aan de achterkant is volledig duidelijk dat het om een Jaguar van de nieuwste generatie gaat omdat de lichtunits aan de onderkant een halfrond elementen dragen. Het wielformaat begint bij de XF Sportbrake bij 17 inch. Dit exemplaar rolt op 19 inch, maar de R-Sport start standaard bij 18 inch.

Digitaal

De 2 liter diesel is er met 163, 180 en 240 pk. Alleen de minst krachtige kan met een handgeschakelde zesbak worden gekozen en heeft een 8-traps automaat als optie. Die is standaard op de andere versies alsmede op de 2 liter benzinemotor van 250 pk. Uiteraard wordt de automaat bedient met de bekende draaiknop die uit de middenconsole omhoog komt als de motor wordt gestart. Ook de buitenste ventilatieroosters worden dan pas zichtbaar. Jaguar biedt naast een analoog instrumentarium ook een volledig digitale unit waarbij drie klokken van functie kunnen wisselen.

Materialen

Qua materialen en afwerking heeft Jaguar nog wel wat te verbeteren. De kieren tussen diverse elementen zijn soms onnodig groot. Verder ontbreken verfijnde details als kleine versierende randjes. Het meubilair is echter grote klasse met een prima ondersteuning met name op lange ritten. De achterbank is meer dan groot genoeg voor twee tot drie personen. Zelfs het optionele glazen dak beperkt niet de hoofdruimte. Het bagagevolume is ten opzichte van het vorige model licht toegenomen tot 565 liter. De klep gaat elektrisch open en in dat geval gaat ook de rolhoes automatisch omhoog.

Prijzen

De prijslijst van de Jaguar XF Sportbrake begint met de zogenaamde Pro Editions die met name zijn afgestemd op de zakelijke rijder. De 163 pk diesel begint in die versie bij 53.920 euro. Dat betekent een meerprijs ten opzichte van de sedan van 3.440 euro. Wie de stap maakt naar de 180 pk met een automaat, die is 56.020 euro kwijt, een relatief bescheiden meerprijs. De 2 liter benzine van 250 pk is er ook in een Pro Edition voor 61.310 euro. De XF Sportbrake bestaat er in tal van varianten, zoals Pure (vanaf 56.210 euro), Prestige, Portfolio en R-Sport.

Conclusie

Jaguar voldoet met de XF Sportbrake beslist aan een vraag in het premiumsegment. Ondanks een behoorlijk aanbod van met name Duitse merken zijn er genoeg liefhebbers die wat anders willen. Wat betreft uitstraling en aandrijflijn vult Jaguar de wensen prima in. De afwerking en het materiaalgebruik in het interieur verdienen nog wat extra aandacht.

Lease de Jaguar XF Sportbrake 5d

Jaguar XF Sportbrake 5d
Jaguar XF Sportbrake 5d lease vanaf netto bijtelling vanaf
2.0d e-performance pure 120kW € 896,- € 399,- Bereken zelf
2.0d e-performance pure 120kW aut € 922,- € 423,- Bereken zelf
2.0d e-performance prestige 120kW € 935,- € 422,- Bereken zelf
2.0d pure 132kW aut € 939,- € 430,- Bereken zelf

Tags