| Door:

Peugeot 308 trapt af met nieuwe diesel

Dieselmotoren staan dan wel onder vuur, de ontwikkeling staat niet stil en dat levert steeds weer nieuwe technieken op die de belasting van het milieu verlagen. Peugeot heeft sinds kort een nieuwe 1,5 liter diesel die binnen het hele programma wordt uitgerust, waaronder de 308.

De 308 is de middenklasser van Peugeot die in het verleden veel met diesel werd verkocht vanwege een gunstige bijtelling van 14 procent. Die tijden zijn voorbij en slonken de verkoopaantallen aanzienlijk. Een nieuwe diesel zal dat niet kunnen herstellen, maar Peugeot beschikt wel over een krachtbron die ruimschoots vooruit loopt op de nieuwe normen.

Geen tien tellen

De 1.5 BlueHDi is samen met Ford ontwikkeld. Het vermogen van de kleinere motor (was 1.6 liter) ligt prettig 10 pk hoger dan voorheen, om precies te zijn op 130 pk. Tegelijk blijft het koppel op hetzelfde niveau van 300 Nm. En die basisvoorwaarden zijn genoeg om goede prestaties te kunnen garanderen. In alle rust accelereert de 308 hatchback met deze krachtbron in nog geen tien tellen naar de 100 km/h en zet een topsnelheid neer van 204 km/h. Daar kan de zakelijke veelrijder prima mee uit de voeten. Wat nieuw is aan deze motor ten opzichte van de vorige is dat de katalysator veel dichter op het blok is geplaatst en daardoor sneller is opgewarmd voor een geoptimaliseerde werking. In die katalysator wordt AdBlue verneveld, dat is een oplossing van uream met gedemineraliseerd water. AdBlue brengt de uitstoot stikstofoxiden in de uitlaatgassen enorm terug. En juist daarom voldoet deze dieselmotor in de Peugeot 308 nu al aan toekomstige eisen.

Testverbruik

Een ander onderdeel dat sneller werkt door de plaatsing dichter op het motorblok, dat is het roetfilter. In het blok zelf is de vorm van de verbrandingskamers geoptimaliseerd. Allemaal elementen die zorgen voor een gunstig effect op de uitstoot. Is deze diesel dan ook nog eens ultrazuinig. Dat is helaas niet de ervaring omdat een gemiddeld testverbruik is genoteerd van 1 op 18,5. Wel met een exemplaar met nauwelijks kilometers die wellicht nog verder ingereden moet worden. Gemiddeld 1 op 20 is in deze klasse inmiddels normaal.

Comfortabel

De prettige eigenschappen de Franse middenklasser laten zich goed combineren met de nieuwe motor. De auto heeft een comfortabel afgestemd onderstel dat onder de meeste omstandigheden prima voldoet. Het interieur straalt rust uit omdat veel bedieningsfuncties niet van knoppen zijn voorzien, maar worden ingeschakeld via de centrale display.

Blue Lease

Peugeot verkoopt van de 308 met deze 1.5 BlueHDi-motor slechts één variant in een reguliere uitrusting. Dat is de Allure die 32.130 euro kost. De andere zijn allemaal zogenaamde Blue Lease varianten die bij uitstek zijn afgestemd op een zakelijke gebruiker Dan is deze nieuwe diesel al te koop vanaf 26.760 ero.

Lease de Peugeot 308 5d

Peugeot 308 5d
Peugeot 308 5d lease vanaf netto bijtelling vanaf
1.2 puretech active 81kW € 368,- € 170,- Bereken zelf
1.2 puretech bluelease executive 81kW € 385,- € 162,- Bereken zelf
1.2 puretech bluelease premium 81kW € 393,- € 169,- Bereken zelf
1.2 puretech allure 81kW € 395,- € 185,- Bereken zelf

Tags