| Door:

Honda Civic met diesel net zo verfijnd

De verkopen van dieselmotoren lopen ver terug. Toch blijft er een doelgroep van veelrijders die diesels rijden. In het geval van de huidige Honda Civic is die keuze volledig gerechtvaardigd.

Tot voor kort was de huidige Honda Civic louter verkrijgbaar met benzinemotoren, moderne turbo's met 1,0 of 1,5 liter inhoud. Daar is recent een diesel bij gekomen. Het is de bekende 1,6 liter i-DTEC die ook al in het vorig model lag. Zelfs het vermogen koppel bleven identiek.

Tien tellen

De 4 cilinder levert maximaal 120 pk en daarnaast een uitermate bruikbaar koppel van 300 Nm. Dat vertaalt zich in de praktijk in keurige prestaties zoals een topsnelheid van net boven de 200 km/h en een acceleratie naar 100 die net iets meer dan tien tellen duurt. De motor is over de hele linie mooi stil en voelt krachtig aan. Gekoppeld aan een handgeschakelde zesbak vormt dit een fijne combinatie. Honda belooft in zijn gegevens een gemiddeld brandstofverbruik van 1 op 28, maar dat wordt in de praktijk bij lange na niet gehaald, reken eerder op 1 op 18,5. Wellicht nog iets beter als de motor volledig is ingereden. Honda bewijst ook met deze dieselversie weer dat het een specialist is op het gebied van motorenbouw.

Compleet

De Civic is de middenklasse al lang ontgroeid met een lengte van maar liefst 4,52 meter. Qua vormgeving sloeg Honda met de huidige generatie een compleet andere weg in in vergelijking met de tweede vorige types. De auto behoudt een sportieve uitstraling. Dat wordt nog eens extra benadrukt door de lage neus, de dubbele spoiler op de achterklep en de skits op de dorpels. Het model vraagt enige gewenning, maar daarna valt het kwartje is begrijpt de 'kijker' waarom de auto zo tot stand gekomen is.

Passagiers

De zitpositie in de Civic is behoorlijk laag, maar door de forse lengte biedt de hatchback volop binnenruimte zowel voor passagiers als bagage. Er heerst niet bepaald een grote rust in het interieur. Daardoor komt de Civic in eerste instantie erg druk over. Maar ook hier geldt dat na enige gewenning en het ervaren van de logische plaatsing van tal van bedieningselementen de keuze van Honda logisch is.

Hatchback

De nieuwe Honda Civic i-DTEC bestaat er in vijf verschillende uitrustingsvarianten van S, via Comfort, Elegance, Executive tot Premium. De prijzen variëren van 27.390 tot 34.985 euro voor de meest complete. Naast de hatchback kan de Civic ook worden geleverd als sedan, maar die wordt alsnog alleen geleverd met een 1,5 liter benzinemotor.

 

Lease de Honda Civic 4d

Honda Civic 4d
Honda Civic 4d lease vanaf netto bijtelling vanaf
1.5i vtec comfort 134kW € 471,- € 215,- Bereken zelf
1.5i vtec elegance 134kW € 496,- € 238,- Bereken zelf
1.5i vtec elegance 134kW cvt aut € 514,- € 252,- Bereken zelf
1.5i vtec executive 134kW € 514,- € 252,- Bereken zelf

Tags