| Door:

Brandstofcel Toyota moet fors goedkoper worden

Toyota heeft een ambitieuze doelstelling voor brandstofceltechniek: de komende jaren moet de techniek nog maar een kwart gaan kosten van wat hij nu kost.

Mirai

Dat meldt de website Automotive News. Toyota stopt de techniek nu in de Mirai, die gebruik gaat maken van een brandstofcel die energie opwekt voor de elektromotoren. Op een volle tank waterstof moet hij ongeveer 480 kilometer kunnen rijden. Nu is de techniek nog behoorlijk aan de prijs. In Japan moet de Mirai 7 miljoen Yen gaan kosten, omgerekend zo’n 50.000 euro. Per verkochte Mirai maakt Toyota verlies, vandaar dat het bedrijf er ook baat bij heeft als de prijs van de brandstofceltechniek daalt.

 

2020

Toch is de prijs voor brandstofcellen al flink afgenomen. In 2008 presenteerde Toyota voor het eerst een auto op waterstof en de techniek van die auto was 20 keer zo duur als die van de Mirai. Onder andere door titanium de gebruiken in plaats van roestvrij staal met een laagje goud. Tegelijkertijd wordt er ook meer energie opgewekt uit de waterstof: 3,1 kilowatt per liter, tegenover 1,5 kilowatt per liter in 2008. 

Toyota wil de nieuwe generatie waterstofauto presenteren in 2020, als de Olympische Spelen in Tokyo zijn.

Tags